Silver Bug Invest

Seek the truth and the truth will set you free

נפל האסימון

Asimon Zahav
אני מדור החור באסימון והקסטה עם העפרון. במסגרת התחביב שלי של איסוף מטבעות כמובן נימשכתי לאסימון והחלטתי ליצוק אסימון מזהב (אולי על שרשרת לחברה ולהגיד לה: ״הנה אסימון שתוכלי להתקשר לאלי״).
האסימון הוא מין מטבע שאינו מטבע. לפני כניסת הטלפונים הסלולריים בשנות ה80, האמצעי היחיד להתקשר למישהו ״על הדרך״ היה באמצעות טלפנים ציבוריים שהיו פזורים ברחבי העיר. בשיאם פעלו כ13,000 מכשירי טלפון ציבורי בישראל. אמצעי התשלום במכשירים האלה היו אסימון מיוחד שהונפק עלידי הדואר. הרעיון היה ליצור ״מטבע״ שהערך שלו משתנה לפני השינוי בעלות השיחות. מסיבה זו בדיוק היו אנשים שקנו אסימונים כאפיק השקעה וחיכו שהמחיר שלהם יעלה כדי למכור אותם ברווח. השימוש באסימונים בישראל החל ב1953 ושימש כתשלום לשיחות טלפון עד סוף שנות השמונים, עם כניסת הטלכרט לשימוש.
האסימון, שהיה שווה ערך לכסף, היה גם קורבן לסוגי רמאויות שונות. ילדים נהגו לקשור חוט דק לאסימון, לשלשל אותו לטלפון הציבורי ומהשיחה החלה, למשוך במהירות את האסימון חזרה, לפני שייפול למכונה; המונח ״נפל לו האסימון״ שמשמעותו: סוףסוף הבין משהו, מתייחס למכניקה של מכשיר הטלפון הציבורי, שעצרה את האסימון מלרדת לקופת המכשיר עד שהשיחה התחילה, אז האסימון השתחרר ואפשר היה לשמוע אותו נופל. פשע חמור יותר היה שוד טלפון ציבורי.
עד שנות ה60 הוטבעו האסימונים, שיוצרו מנחושת, בבריטניה והטלפונים הציבוריים שימשו רק לשיחות מקומיות, כלומר לא לשיחות בינעירוניות. עם פריסת קווים בינעירוניים החלו בהחלפת המכשירים לחדשים ונוצר צורך באסימונים חדשים בחו״ל. ב1981 החל ייצור מקומי של אסימונים: צידו הקדמי של האסימון מחורץ (כדי להתאים לחריץ המיוחד של מכשיר הטלפון הציבורי)נושא את סמל הצבי של הדואר, את שנת ההטבעה ואת המלה ׳טלפון׳ בעברית ובערבית. על צידו האחורי מוטבעות המלים ״דואר ישראל״ ודימוי של חוגת טלפון: הספרות 0-9 בתוך עיגולים קטנים ועליד הספרה 0 ״צ׳ופצ׳יק״ קטן שהיה למעשה מעצור ממתכת על החוגה שנועד למקם כל סוף חיוג באותה נקודה. במרכז האסימון היה חור, שלימים נודע שנוצר פשוט כדי לחסוך במתכת.
אגב, האסימון שיצקתי הוא למכירה.
תשמרו על קשר ושבוע טוב